“Prostituee zijn is voor mij de perfecte baan”

De vrouw op de foto is niet Felicia Anna.

De vrouw op de foto is niet Felicia Anna.

In de tijden waarin er veel verandert op de Wallen heeft iedereen een mening klaarliggen. Politici, ondernemers, toeristen en bewoners staan soms lijnrecht tegenover elkaar in hoe ze vinden dat het gebied gerund zou moeten worden. Maar hoe vaak wordt er naar de prostituees, toch de kern van het gebied, geluisterd? Felicia Anna, zelf actief sekswerkster, begon haar eigen blog. “Er bestond een verkeerd beeld over dit werk.”

Ze is 27 jaar, en komt uit Roemenië. Felicia Anna is niet haar echte naam. Ze wil ook niet herkenbaar op de foto. Als reden voor haar gekozen anonimiteit, zo valt op haar website te lezen, geeft ze op dat vrienden en familie niet weten dat ze dit werk doet, en dat prostituee geen algemeen geaccepteerd beroep is.

Screenshot van Felicia Anna's blog

Screenshot van Felicia Anna’s blog

Juist vanwege deze laatste reden besloot Felicia Anna te gaan bloggen. “Ik ben begonnen met mijn blog omdat er een verkeerd beeld bestaat over dit werk. Mensen van buitenaf hebben er altijd mening over. Eerst werd ik actief op Twitter, maar ik wilde meer dan 140 karakters.”

Ze schrijft over mensenhandel, over de realiteit op de Wallen, allemaal vanuit het perspectief van een vrouw die zelf middenin die wereld achter de ramen staat. Inmiddels alweer zes jaar, bijna al die tijd in Amsterdam. “Voor mij is het de perfecte baan. Ik heb geen baas, en kan doen wat ik wil. Ik weet niet wat ik zou doen als ik dit werk niet meer zou kunnen doen. Ik zou zeker nog wel een paar jaar door willen gaan.”

“De gemeente doet niets voor de vrouwen die hier komen”

Hoe blij de Roemeense ook is met haar werk, het neemt niet weg dat ze zorgen heeft over het behoud van haar werk. Ze ziet de toekomst van de Wallen niet al te positief in. “Mensen hebben minder geld. Toen ik hier net begon met werken vroegen mensen wel eens of ze meer mochten betalen om dan langer te blijven, maar nu willen ze amper meer betalen. Daarnaast heb ik heb ook meer moeite met het vinden van kamers.”

De vrouw op de foto is niet Felicia Anna.

De vrouw op de foto is niet Felicia Anna.

Felicia Anna heeft het geluk dat ze zelf aardig geïntegreerd is, en dat ze een Nederlandse vriend heeft die haar helpt. Toch zijn er veel vrouwen die niet weten wat er allemaal aan de hand is op de Wallen. De gemeente zou daar volgens haar een grotere rol in moeten spelen. “De gemeente doet niets voor vrouwen die hier komen, ze zouden meer informatie moeten geven, niemand helpt je als je komt. Je moet allemaal papieren en vergunningen hebben als je wil beginnen. Als je niet van hier bent en je spreekt de taal niet moet je opgevangen worden.”

Bekijk hier hoe Felicia Anna burgermeester Van der Laan een petitie overhandigt tegen de sluiting van bordeelramen.

Reageren? Dat kan! Laat uw reactie achter onderaan de pagina!

Geef een reactie

